Installasjon av programvare

For Air:Bit så trenger vi noen programmer på PCen vår. De programmene vi trenger er

Visual Studio Code

Dette er det vi kaller en source code editor. Det er et skriveprogram for å kunne skrive kode, det ligner litt på thonny som mange av dere kan være kjent med fra før.

For å innstallere VS Code, så må vi laste det ned fra Microsoft og kjøre innstalleringsprogrammet. Dette finner du her. Klikk så på “Download for Windows” (eller macOS om du bruker det).

Når vi ha innstallert VS Code, så må vi innstallere noen utvidelser (extensions). Dette er ekstra funksjonalitet som lar oss programmere med Raspberryen. De utvidelsene vi trenger er:

  • CircuitPython
  • Serial Monitor

For å gjøre dette, så åpner vi Visual Studio Code. Navigerer til Extensions taben på venstre side, og søker på Circuitpython

Vi har opplevd en del problemer med nyeste versjon av CircuitPython (v0.2.0) i VSCode, så vi innstallerer en tidligere versjon ved å klikke på tannhjulet og velge install specific version og velger versjon v0.1.20, altså nest siste versjon.

Vi trenger ikke å gjøre det samme for serial monitor, denne kan være nyeste versjon.

Når vi har disse så er Visual Studio Code klar til å programmere med.

Air:Bit biblioteket

Bibliotek er ferdiglagt kode som vi kan laste ned og bruke når vi programmerer. Vi har laget et eget bibliotek som heter airbit. Dette kan du laste ned fra vår github. Air:Bit biblioteket legger vi inne på Raspberryen. Den kommer opp som en USB-stick når vi kobler den til PCen, så vi unzipper bare alle filene og kopierer disse over.

Adafruit Libraries

For å kunne bruke sensorene som kommer fra Adafruit (de vi bruker i prosjektet), så må vi innstallere biblioteker for disse sensorene. Det er ikke mulig å innstallere alle bibliotekene fra Adafruit på Raspberryen, da den har for lite lagringsplass, så vi har plukket ut de bibliotekene vi trenger. Disse er inkludert (under lib) når man laster ned airbit biblioteket, så vi trenger ikke å innstallere noe ekstra.

Når vi er ferdig med å innstallere programvare, så kan vi gå videre til programmering.